Navigācijas veidi

Ceturtdiena, 06 Oktobris 2011
Navigācijas veidi

Veidojot lapas navigāciju, ir svarīgi pieturēties pie vispārējām vadlīnijām. Ir jāpārliecinās, ka lietotājus nemulsina sarežģīta vai neparasta navigācija. Pārliecinies, ka navigācija ir konsekventa un parādās katrā lapā, lai lietotājiem būtu vieglāk pārvietoties pa vietni. Pateicoties interneta un web dizaina attīstībai, radušies vairāki navigācijas tipi un stili. Veidojot lapas navigāciju, jāpievērš uzmanību arī iepriekšminētajam lapas kartējumam.

Vispārējās navigācijas vadlīnijas

Plānojot navigāciju, par pamatu iespējams izmantot vairākus vispārīgus elementus. Ja lietotāji spēj vienkārši atrast un pārvaldīt lapas navigāciju, tas nāks lapai par labu.

  1. Veidojot navigāciju, ir svarīgi paturēt prātā lietotāju. Jāpārliecinās, ka navigācijas saišu nosaukumi ir īsi un skaidrojoši. Lietotājiem ātri jāsaprot, kur atrast meklēto informāciju.
  2. Lai novērstu drūzmu, galvenajā navigācijas joslā nevajadzētu būt vairāk kā 5 saitēm. Galveno informāciju izvieto primārajā navigācijas joslā, bet citu informāciju atstāj sekundārās navigācijas ziņā.
  3. Ar vietnes dizaina palīdzību padari primāro navigāciju viegli atpazīstamu un uzkrītošu. Ja lietotājs nespēs ātri pamanīt navigāciju, tas padarīs lietotāju apmulsušu un liks tam maldīties.
  4. Pārliecinies, ka pieejama teksta alternatīva, gadījumā, ja lietotāji izslēguši vai atspējojuši grafiku vai JavaScript. Teksta izvēlnes izvietošana vietnes apakšā palīdzēs šādiem lietotājiem pārvietoties pa lapu.
  5. Lietotājiem vienmēr jāspēj noteikt, kādā lapā tie atrodas dotajā brīdī. Tas iespējams ar atpakaļceļa navigācijas palīdzību vai izceļot noteikto navigācijas elementu.

Navigācijas tipi

Atkarībā no informācijas apjoma mājas lapā, daži no minētajiem navigācijas tipiem varētu būt lieki. Veidojot mājas lapas, kurās pieejams ļoti daudz informācijas, būs nepieciešami vairāki navigācijas līmeņi, lai palīdzētu lietotājam atrast meklēto.
Primārā navigācija ir redzama katrā vietnes lapā un ļauj lietotājam doties uz jebkuru no vietnes galvenajām sadaļām. Šiem navigācijas elementiem vienmēr vajadzētu sniegt lietotājiem pieeju vietnes augšējiem līmeņiem. Šeit jāietver vissvarīgākās tēmas, kurās ietilpst visa pārējā informācija (t.i., Sākums, Par uzņēmumu, Produkti/Pakalpojumi un Kontakti). Tā kā vietnē var būt arī citas lapas, primārā navigācija ļaus lietotājam tām piekļūt.

Apple organizē vietnes navigāciju, sākot ar veikalu, tad informāciju par produktu un lietotāju atbalstu.

RedFenix piedāvā ļoti vienkāršu izvēlni, kas ietver papildus norādījumus. Sekundārā navigācija ir izcelta ar attēlu palīdzību. Sekundārā navigācija ne vienmēr ir redzama visās vietnes lapās. Šīs lapas papildina augstākā līmeņa navigāciju (t.i., īpašie elementi, galerija, jautājumi, ziņas par tehnoloģijām, iepirkšanās). Lai gan šīs lapas satur nozīmīgu informāciju, ko tu iespējams vēlies izvietot katrā lapā, tām nav nepieciešams piešķirt tādu pašu vizuālo nozīmi.

Manchester City ir daudz informācijas par klubu, ko nepieciešams sniegt apmeklētājiem, tādēļ sekundārā navigācija izvietota sānu joslā.

CBS izmanto daudz vizuālo elementu, bet sekundārā navigācija ir skaidri saskatāma zem galvenā attēla.
Lokālā navigācija ir nozīmīga, ja noteiktā lapā ir ļoti daudz satura un tādēļ tā ir ļoti plaša (nepieciešams ļoti daudz kustību ar peli, lai to aplūkotu). Šāda veida navigācija ir ļoti noderīga, ja lietotājs vēlas pārlekt uz noteiktu vietu lapā.

Pasākumā uzstājās vairāki runātāji un par katru tika norādīta biogrāfija un cita papildus informācija, kas aizņēma ļoti daudz vietas un tādēļ bija nepieciešama lokālā navigācija.
Atpakaļceļa navigācija tiek izmantota, lai parādītu lietotājam ceļu no sākuma lapas līdz pašreizējai atrašanās vietai. Tas ir noderīgi, jo pat gadījumos, kad lietotājs lapā nonācis „pa taisno”, iespējams atkāpties soli atpakaļ, izmantojot atpakaļceļa navigāciju. Šāda tipa navigācija parasti tiek izmantota resursu un e-tirdzniecības mājas lapās, kur dažāda informācija ir sadalīta pa vairākām atšķirīgām kategorijām.

Apple parāda, kā lietotājs nonācis līdz šai lapai. Īpaši tiek uzsvērts, ka lietotājs ir devies uz veikala sadaļu, izvēlējies Mac Pro un uzsācis pirkuma konfigurāciju.

Newegg norāda, kurā veikala un ražotāja sadaļā atrodas produkts.

Google ļauj noskaidrot, kurā kategorijā un apakškategorijā ievietots lietotāja lasītais raksts.

Navigācijas stili

Ir pieejami daudzi un dažādi navigācijas stili, kas palīdzēs sasniegt zīmolam atbilstošu izskatu bez jebkādiem kompromisiem. Lai gan daži stili nedaudz atļaujas pārkāpt noteikumus, navigācijas elementiem pamatā jāuzvedas noteiktā veidā – bez izņēmumiem. Ietverot specifiskus elementus, kas tiek aktivizēti, uzbraucot tiem ar peles kursoru, tiks veicināta klientu mijiedarbība un apmierinājums – ja vien tas izdarīts pareizi.

Augšējā navigācija

noteikti ir visierastākais mājas lapas navigācijas veids. Navigācijas josla tiek novietota vispamanāmākajā mājas lapas daļā, tādēļ to ir viegli identificēt un ir iespējams novērst pārlieku satura sablīvēšanu. Ja navigācijas joslai tiek atvēlēta speciāla vieta lapas augšdaļā, zem tās paliek daudz vietas, kur izvietot informāciju.

A Word From His Word izmanto pamanāmu tekstu un sarkanu liesmas ikonu, ko papildina ar peli aktivizējami efekti.

Housing Works izmanto caurspīdīgu navigācijas joslu, kas izvietota uz liela mājas lapas attēla, joslas burti ir balti, tā nodrošinot lielāku kontrastu un pamanāmību.

Soh izmanto kontrastējošu gaiši zilu krāsu, lai norādītu, kurā lapā apmeklētājs atrodas un kādus lapas elementus tas izvēlas ar peles palīdzību.

Saraksta veida navigācija

ļauj parādīt daudz informācijas un ir elastīga. Kad primārā un sekundārā navigācija ir tikusi vizuāli nošķirta, ir pieejams saraksts ar vairākiem navigācijas objektiem. Ar dažu stilu palīdzību, sekundāro navigāciju iespējams aktivizēt ar peles klikšķa palīdzību kā tas ir GoMedia mājas lapā (attēls zemāk), saglabājot sākotnējo lapas izskatu ļoti tīru un vienkāršu.

Ielādējot GoMedia lapu, sākotnēji redzama tikai primārā navigācija (t.i., par uzņēmumu, darbs, kontakti), sekundārā navigācija tiek aktivizēta uzklikšķinot. Mazāk nozīmīgi objekti tiek parādīti zemāk un tie netiek īpaši izcelti (t.i., arsenāls, blogs, pārbaudes).

Marmalade navigācijas joslā tiek izcelts katrs elements, kam lietotājs pieskaras ar peles palīdzību.

Nolaižamās izvēlnes

palīdz saglabāt lapas izvietojumu tīru, vienkāršu un viegli saprotamu, apvienojot primāros un sekundāros navigācijas elementus. Nolaižamās izvēlnes ir lielisks veids kā parādīt pieejamo saturu, nepārbāžot lapu. Iespējamās izvēles ir apslēptas, lūdz brīdim, kad tās vēlaties ieraudzīt un aktivizē saiti. Izlasi šo rakstu par labākajām nolaižamajām izvēlnēm , lai iegūtu vairāk informācijas.

Threadless izmanto vienkāršu nolaižamās izvēlnes stilu, kas iever norādes bultiņas un krāsu izmaiņas, lai signalizētu par atsevišķiem elementiem vai darbībām.

Elegant Themes izmanto tīru, baltu nolaižamo izvēlni, kas kontrastē ar krāsainajām lapām un palīdz izcelt izvēlnes objektus.

Media Temple savās nolaižamajās izvēlnēs ietver arī ikonas, kas palīdz identificēt dažādus pieejamos produktus.

Ciļņu navigācija

ir drīzāk stilistiska izvēle, jo to lielākā daļa darbojas tāpat kā augšējā navigācija. Īpaša nozīme šeit ir psiholoģiskajam efektam, ko uzlietotājiem atstāj cilnes (tās vairāk atgādina reālo pasauli). Pareizi izveidota, ciļņu navigācija ar labu dizainu palīdzēs izveidot tīru, vienkāršu lapas izskatu.

Icon Bakery gadījumā katrai cilnei nepieciešams neliels brīdis, lai ielādētos, taču šī mājas lapa izskatās ļoti kārtīgā un ir vienkārši pārslēgties starp dažādām lapām.

Free Agent nodrošina gandrīz nemanāmu pāreju, jo cilņu ielādēšanās padara lietotāja pieredzi lielisku. Saskanīgās, kontrastējošās krāsas saturā ļauj viegli noteikt, kura cilne izvēlēta.

Inkd lepojas ar lietotājiem ļoti draudzīgu interfeisu ar lapām, kas ātri ielādējas. Šai mājas lapai izvēlēta tīkama krāsu shēma, kas nodrošina maigu un tīru iespaidu.